Tintin, puckstång och finska pinnar


Förra sommaren kom GB ut med en ny Nogger. Nogger Black. Och den lanserades med slogan: Nogger + lakrits = sant?
Naturligtvis kom det raktioner.

"Stig Wallin är ordförande för Centrum mot Rasism. Han reagerade direkt då han såg kampanjaffischerna på tisdagseftermiddagen. Jag läste dem som "Nigger + lakrits = sant". Det var omöjligt att inte se det som en anspelning på rasism, säger han till aftonbladet.se." (Publicerad: 2005-04-13 i Aftonbladet)


Allvarligt!!! Är folk inte riktigt kloka!? Om jag vore marknadschef på GB hade jag lanserat Nogger Black med slogan: Once you go black, you´ll never go back!

Nu undrar jag vad som händer när GB får för sig att lansera Puckstån Choklad. Något snille kommer antlagligen komma på att det är rasistiskt och man tvingas byta namn till "Liten glass med chokladsmak" eller så får man helt enkelt förbjuda glassar med choklad och lakritssmak. Speciellt såna med namn som kan förväxlas med Puckad, nigger mm. Att ingen har reagerat på Magnum än. Den är ju stor och mörk.........Eller piggelin. Uppmanar inte den barn att knarka, fast det kanske tillhör en annan debatt! *S*

Hela tiden dyker det upp en massa antydningar om att saker är rasistiska och mest då från icke mörkhyat håll, för är man mörk så har man nämligen rätt att säga "negerboll" eller kalla en broder för "Yo Nigger". Jag är förbannat trött på denna rädsla att hela tiden vara politiskt inkorrekt! Är det ändå inte hur man säger saker och vad man menar som räknas?

Jag tycker visserligen att det är bra att man arbetar mot rasims och främlingsfientlighet men att anklaga en glass för att vara rasistisk eller som nu senast TinTin, är väl lite väl att ta i. Borde inte dom svarta istället skrocka lite överseende över hur korkad den vite mannen var 1930? Jag kan hålla med om att just TinTin i Kongo inte beskriver dom svarta speciellt rättvist men det visar ju mer på vår okunskap än på deras brist av mänksliga egenskaper.

Och tänk på Pippis stackars pappa som efter 62 år som negerkung i söderhavet nu är arbetslös. Eller har han kanske fått jobb som kung över Hurtigrutten? Man kan ju bara hoppas för det lär ju inte vara lätt för en fd. negerkung att kliva in på arbetsförmedlingen och få jobb. Eller förlåt. Man får inte säga negerkung va? Jag menade naturligvis Kung med afrikansk bakgrund.

För att vända på hela den här soppan så kan ju jag tycka att det borde vara lika illa med Puckstång Vanilj. Hur många har inte dragit en "blondinhistoria" och allvarligt,  tro ni det känns kul att bli mobbad av en jävla microglass varje gång man går förbi glassdisken? Eller för att inte tala om bakverket "hallongrottor", men hallå, är du medveten om att det är ett kvinnligt kön i kakform du sitter och smaskar på till kaffet? Är inte det kvinnoförtryck så vet inte jag!

Nej gott folk, jag kan inte riktigt förstå att folk hetsar upp sig över allt det här. För mig är det uttråkade byråkrater som sitter och hittar på saker att hetsa upp sig över. *Get a life* Om man jobbar på det så kan man faktiskt hitta något kränkande i allt. Jag är uppvuxen med "negerbollar" och för mig är det inte ett dugg nedvärderande, jag har en stor förkärlek till just dessa små godbitar och det verkar mer som det är rasistiskt att säga negerboll bara för att jag är blond och blåögd än att det verkligen är rasistiskt!

Ingen tycks ens höja ett ögonbryn över alla tanter som snaskar finska pinnar på sina kafferep och jag har svårt att tänka mig att en finne är mer stolt över sin pinne än vad en svart man är över sina bollar.


image253



Kommentarer
Postat av: Veronica

Klockrent analyserat, som vanligt! Du är f*n min hjälte! *S*

2007-08-29 @ 10:21:40
URL: http://vejron.blogg.se
Postat av: BOSSE BMW

Svartsoppa är det OK?

2007-08-30 @ 18:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0