Prinsessan av halvfabrikat, syster, moster och bästa vän!



När jag lagade middag i kväll så hamnade mina tankar hos min kära storasyster Helena, alias Prinsessan av halvfabrikat. Hon påstår på fullaste allvar att hon inte kan laga mat!

Allvarligt kära syster. Vem kan inte laga mat!?

Alla kan, så jag tänkte utmana dig i matlagningens sköna konst!! *S*

Den 20:e december vill jag ha middag hemma hos mig bestående av pasta och köttfärssås på följande recept: (så nu vet du varför jag ville veta när ni åker till Gotland *S*)

* Hetta upp 3 msk olivolja i en stor kastrull.
* Skala och dela 4 st vitlöksklyftor och en liten gul lök.
* Fräs löken i oljan tills den "svettas"
* Öppna och häll i 2 burkar hela skalade tomater 
* Tillsätt 1 msk socker och 3 tsk salt
* Koka 30 minuter

Medans såsen kokar:
* Stek 500 gram finmalen köttfärs (lägg i kall stekpanna utan matfett)
* Sätt på spagettivatten (saltat)

När tomatsåsen kokat i 30 min:
* Smaka av såsen. Sockra och salta ev mer om den är för "osalt" eller för "syrlig"
* Mixa såsen med en handmixer tills den blir som tomatpuré
* Lägg i köttfärsen
* Mixa lätt så att köttfärsen blir finfördelad (inte helt craschad)
* Lägg spagettin i det kokande spagettivattnet
* Låt köttfärssåsen koka på svag värme medans spagettin blir klar

Nu min kära syster har du gjort en alldeles underbar köttfärssås som lämpligen serveras med massor av parmesan, (finns i plastlåda i kylskåpet) ett glas rött vin, (finns på bolaget)ketchup (också det i kylskåpet) och en grönsallad.


Ps. Glöm inte stänga av spisen, det gjorde jag! *S*


Buon Appetito!
image357



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0