Grattis Embla 15 år - 2007-10-27



Tänk att min lilla trollunge fyller 15 år!
 
Det är helt otroligt vad åren går. Kanske är det dags att börja tänka i 10-årsperioder istället för i dagar, veckor och år?

Jag minns när Embla gick på dagis, när dom andra barnen i hennes grupp flyttade till avdelningen för stora barn så ville dom behålla henne på småbarnsavdelningen. "Hon är ju en sån tillgång i gruppen". Hon hjälpte personalen att ta hand som 1-åringarna och såg till att alla hade de bra. Fast hon bara var 4 år själv.

Barnarbete är förbjudet så jag såg ju såklart till att föreståndaren ögonblickligen flyttade Embla till rätt avdelning och rätt snabbt visade det sig att hon var en ännu större tillgång där.

Embla var alltid den som medlade vid bråk, såg till att alla hade det bra och lånade gärna ut sina bästa leksaker till dom som inga leksaker hade.

Hon är likadan idag. Mer än en gång har hennes fröken talat om för mig vilken tillgång hon är i klassen. Hon tål inga orättvisor. Hon tar hand om dom som är lite utanför och ser till att dom känner sig värdefulla dom också. Det finns ingen mobbing på Emblas skola.

Än i dag ses Embla som en resurs för dom mindre barnen på skolan, allt som oftast är hon på sexårs och fixar till det i kaoset bland småungar och maktlösa lärare. Hon medlar och förklarar för dom små hur det känns att bli slagen, hur det känns att vara utanför och varför man inte får kalla fröken "jävla kärring" Skulle inte din mamma bli ledsen om nån sa så till henne? Och dom lyssnar på Embla.

Idag fyller då alltså Embla 15 år och står verkligen och knackar på dörren till den riktiga vuxenvärlden. Året  man fyller 15 år ju faktiskt det viktigaste i livet. Man ska välja vad man vill syssla med dom kommande 50 åren! Inte det lättaste. Jag kan ibland avundas alla dessa barn som självklart ska gå i mammas eller pappas fotspår, läkare, skådespelare, advokater mm mm. Inget fel på taxi, men det är inte riktigt vad jag vill rekomendera Embla! *S*

Veckortidningarna i våran tidningskorg är utbytta mot utbildningskataloger från världens alla hörn. Vad ska hon välja? Samhäll på en vanlig gymnasieskola? Internat någonstans i Sverige? Utomlandsstudier? Frisör på Sankt Martin? Ja frågorna är just nu många. Men vad det än blir så tippar jag på att hon kommer arbeta med männsikor.

Sen om hon blir politiker eller frisör tror jag inte spelar någon roll. Hon kommer lika diplomatiskt ge sig in i övertalningsförsök till en ny frisyr som till  mer pengar åt behövande.
 
Hårkunden kommer tacka Embla resten av livet för att hon vågat prova något nytt och aldrig vilja byta frisör. Biståndsministern kommer själmant komma tillbaka och att ge henne mer pengar för att göra världen lite bättre för alla!

Jag tror bestämt att Embla är Karma personifierad! *S*

Grattis älskling!


image315

Kommentarer
Postat av: Moster<3

TACK mamma

2007-10-27 @ 11:00:04
Postat av: GMF

Säga vad man vill om Embla, men jag vill inte.
Härlig är hon så det räcker.
Helt riktigt att Barnarbetare inte tillåts.
Inte ens i det egna rummet, but who cares!

2007-10-28 @ 13:15:49
URL: http://motorcykelbloggen.blogg.se
Postat av: Livia

Va fint skrivet! Stämmer ju såklart :D Grattis lilla Emblis!! :)

2007-10-28 @ 19:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0