Dag 13 - Sista dagen


Vikt:
62,9
Frukost: 1 kopp svart kaffe, 1 sockerbit, 1 rostad brödskiva utan smör.
Lnch: 1/2 kyckling, sallad med citron och olja.
Middag: 2 hårdkokta ägg, 1 stor riven morot.
Humör: Hur bra som helst!

Tog sovmorgon idag, gick inte upp förrens klockan åtta! *S*

Tog en promenad med hundarna. Typiskt att det är dåligt väder bara för att min balkong är redo för lite sol! Väl hemma igen drack jag mitt kaffe som jag verkligen har lärt mig uppskatta utan mjölk. Tvingade i mig en halv rostad brödskiva, sen var det stopp! Skippade sockerbiten också. Känner inte att jag behöver göda kroppen med socker så här sista dagen.

Så här sista dagen är det väl också dags att summera antar jag.

Första dagarna var lite knepigare än dom sista, hungern var mer påtaglig då även om det inte var någon som helst panik. Inga blodsockerfall eller andra fysiska besvär. Å andra sidan äter jag sällan sötsaker eller överdrivet med kolhydrater i vanliga fall så omställningen blev ju inte så stor.

Det som däremot har varit väldigt påtagligt är hur pigg jag har blivit! Jag mår verkligen så himla bra. Har inte snoozat väckarklockan en ända gång på hela den här tiden och studsar upp ur sängen och är utvilad! Jag brukar vara otroligt morgontrött annars och snooza minst 30 minuter innan jag tvingar mig själv att gå upp!

Det känns verkligen i hela kroppen att den här "rensningen" behövdes. Och bevisligen mår man mycket bättre av att dra ner på vissa födoämnen som kaffe, vin och kolhydrater.

Säkert spelar det roll att det börjar bli vår också, men jag kan ändå inte minnas att våren har påverkat mig så här positvit förut. Så vi utgår ifrån att det är en kombination av diet och vår!

Och sist men inte minst: En portion, inte två eller tre!

Jag och säkert många med mig är nog inte helt främmande för att moffa i sig mat bara för att det finns mat kvar. Börjar tro att det är nån gammal instinkt som är svår att styra över. Jag ser ju hur mina hundar beter sig. I ren konkurrens så äter dom tills det är slut på faten för att inte bli utan.

Instinkter kan vara svåra av vänja av med, men vi människor är ju trots allt begåvade med tänkande hjärnor så det borde inte vara så svårt att intala sig att det faktiskt inte är sista gången man kommer att få mat!

Och sen gäller det att äta sig nöjd, inte mätt! Dom fantastisk smala fransyskorna har visst en filosofi som går ut på att äta sig 75% mätt, vilket resulterar i att dom kan äta croissanter med marmelad till frukost och ända hålla sig smala.

Hittade en riktigt bra sida på nätet, Toppform, från programmet med samma namn. Mycket info om mat, träning och välmående i allmänhet.

Om nån vill ha, så finns länken till min 13-dagars diet här.

I morgon kvälls ska jag chocka kroppen med lite onyttigt vin innan, under och efter Gentlemankonserten. Men det tycker jag att jag är värd!

Nu är det färdigbloggat om dieter och vikt på ett tag, en kortis i morgon bara, efter att jag har checkat vågen.

So long!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0