Alla Hjärtans Dag!

Så vad det dags att fira gamla helgon igen!

Nån som känner till Sankt Valentin? Nä, misstänkte det.
 
Han var ett helgon vid namnet Valentinus och den katolska kyrkan började troligtvis fira honom nån gång på 400-talet. Som med så mycket annat vet man inte riktigt. Det fanns en himlans massa helgon och martyrer vid namnet Valentinus även på 200- och 300-talet.

Lustigt det där, att vi svenskar konverterar till katolism den 14:e februari varje år utan att veta varför! *S*

Personligen tänker jag ta till mig den folkliga  anledningen till att vi firar denna dag.

"Kopplingen till romantik och kärlek uppkom först under medeltiden och uppstod möjligtvis genom en folklig föreställning om att fåglar i mitten av februari sökte och fann sin partner. Detta inspirerade pojkar och flickor att fundera på vem som skulle bli deras kärlek som de skulle hålla ihop med minst ett år framöver. Även i Sverige har seden att på lek, para ihop flickor och pojkar funnits men i tradition varit förlagd till pingsten."


Så nu gäller det alltså att under dagen leta reda på någon trevlig karl som vill leka kärleksleken i minst ett år så att även jag kan få en chokladask och lite blommor den 14:e februar 2009! *S*


Happy Valentines alla mina nära och kära!
hjärta

Kommentarer
Postat av: Maria & Perra

Happy Valentine till dig Petra. Kram

2008-02-14 @ 17:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0