Vad är det för fel på människa?


Jag har kommit på mig själv med att titta på efterlyst varje torsdag. För tillfället är det faktiskt det ända program som jag följer något så när. 

Varje vecka blir jag lika "imponerad" av dessa människor som helt utan samvete rånar gamla damer, slår i hjäl små barn eller våldför sig på kvinnor.

"Imponerad" över att dom verkar kunna sova på nätterna utan problem. Att dom så iskallt kan beröva en annan männniskas frihet  utan att blinka. Att dom på fullaste allvar verkar tro att det är deras rättighet att ta nån annans pengar/liv/familj för att dom själva inget har.

Jag skulle vilja veta hur dom tänker. Om dom tänker.

Undrar hur det skulle kännas att vara utan samvete. Är man medveten om att det eller går man bara omkring och tror att man är normal?

Jag blir djupt "imponerad" av att man kan sitta under ett förhör och på fullaste allvar inte förstå att man har gjort fel. Försvara sina handlingar genom att skylla på en det ena en det andra.

Själv blir jag illamående om jag gör någon illa och ligger sömnlös om jag medvetet jag gjort orätt. 

Jag har till och med dåligt samvete mot mina hundar för att jag jobbar för mycket, trots att Embla är hemma och tar hand om dom. Jag får ont i hjärtat av att se hur ledsen Indra är för att hon inte längre är ensam om min uppmärksamhet sen Leia flyttat in. 

Jag gick omkring med oro i magen flera dagar för att jag hade glömt att köpa mat till mina fåglar och dom stackarna tvingades leva på hirshkolvar. 

Jag har riktigt dåligt samvete om jag inte svarar på ett sms trots att pengarna är slut på mitt kontantkort eller om jag glömmer bort att ringa tillbaka till nån, vilket förövrigt händer på tok för ofta. *S*

Bara tanken på att inte kunna göra rätt för mig får mig att vilja dra täcket över huvudet och dö.

Undar hur det skulle kännas i mellangärdet om man gav efter för sina djuriska lustar att helt enkelt slog i hjäl nån man inte tycker så mycket om.

Har dessa samvetslösa människor förmågan att stänga av sina känslor? Hur tänker dom?

Ser dom gatornas pensionärer som levande  försäkringar mot dåliga tider? Tror dom att unga tjejer är deras privata leksaker? Tror dom att dom är gudomliga med rättigheter som vi vanliga dödliga inte vet att vi har?

Tänk att bara för en enda dag kunna stänga av allt samvete. Vad skulle du göra? Passa på att våldta din snygga granne som nobbat dina hissflirtar dom senaste åren? Mörda alla skrikiga ungar på gården för att dom stör din kvällssömn? Rånmörda en gammal tant som precis fått ut sin pension på 6000 kr för att du hittat ett par skitsnygga skor som du verkligen inte har råd med?

Jag tror inte det va?

Vi normala människor skulle nog bara njuta av att slippa bry oss om att tvätthögen växer eller att middagen inte stått på bordet klockan fem dom senaste veckorna. Kanske bränna alla hyrespengar på skor men inte fan skulle vi väl mörda, råna eller våldta?

Kan det kanske ligga nånting i klyschan: Man måste älska sig själv innan man kan älska nån annan. Det är nog svårt att se andras egenvärde om man inte har något själv.

Med eller utan samvete är jag övertygad om att man inte skulle skada någon annan medvetet om man tyckte om sig själv tillräckligt mycket för att inte vilja bli mördad.

Är det inte hög tid att öppna upp psykvården igen?


Kommentarer
Postat av: Karin

så sant så sant..kan bara hålla med..

2008-05-18 @ 08:56:34
URL: http://litenbrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0