Fast i Thailand (Petra skriver)

Nu har vi fått besked att vi ska få besked i kväll kl 22.00 (16.00 svensk tid) om när vi ev. får åka hem. Embla är inte glad. Jag är smygglad! För allvarligt talat, det kunde vara värre.

Vi har gratis mat, gratis boende och en helt underbar strand. Dessutom är det 32 grader i skuggan och klockan är bara 10.30.

Har kommit på att min tonårsdotter inte alls är tonåring, det är tydligen jag som är det. Embla bekymrar sig och grubblar och är väldigt minst sagt störd över dessa extra dagar. Jag ser det helt annorlunda. Mer som "YIPPIE", fler dagar i solen!

Jag kan väl hålla med om att det inte lite störande att inte veta, men jag tänker trots det njuta av solen och stranden och inte bekymra mig. Hem kommer vi till slut ändå och då kommer vi förmodligen önska att vi vore här!

Just nu väntar vi på att dom ska flyga in en JumboJet från Paris. Eventuellt. Det var visst lite svårt att skaka fram en jumbo så här nära jul. Hm. Jaja, det kunde ju varit värre. Tänk bara alla stackare som sitter på Arlanda sen ett dygn och bara vill komma hit! Jag skulle inte vilja byta plats med dom.

Till Karin på hörnan: Har du nånsin hört en sämre ursäkt att inte komma till jobbet? Kan ju alltid försöka ragga lite kunder på stranden men mer kan jag tyvärr inte göra! *S* Jag hoppas att jag är hemma på lördag men i ärlighetens namn ser det rätt mörkt ut. Längtar faktiskt efter att få börja jobba. Michelle håller dig uppdaterad. Stor Stor kram och hälsa alla på hörnan från mig.

Till Michell och Pappa: Visst.....jag saknar er men som du sa pappa "njut" så tänker jag faktist göra det. Som sagt, hem kommer vi förr eller senare. Tycker mest synd om Embla som har gigantisk hemlängat men jag ska doppa henne i havet nu så hon blir nog glad igen om en lliten stund!

Till alla andra nära och kära: Jag personligen saknar inte Sverige ett dugg!! Även om jag specillet saknar mina kvällsliga samtal med Jennie och mina vinkvällar med Ammi. (vinet här smakar skit)Men vintern är ju lång så vi kommer hinna med en himlans massa telefonsamtal och vinkvällar!!

Nu är det visst nån från stranden som ropar att solstolen är uppvärmd!

Tjngeling så länge!

Fast i Thailand (Embla skriver)

Ja, efter 2 dagars magsjuka på rummet gick vi sista dagen (då jag mår betydligt mycket bättre) ner till reseptionen för att läsa om det är några förseningar, självklart får vi inte besked fören klockan 11.00 -.-
 Vi gick ner till stranden solade badade till ca 11.00 då vi gick upp lästa att besked skulle vi inte få fören 18.00, 2 timmar innan planet ska gå..  Mamma bara glad att få stanna lite extra länge!
 Vi gick och åt Pizza (skäääms embla, men jag var faktiskt tvungen, memma tröck i sig en kycklingsallad och lite av min pizza), vi handlade lite små saker i affären intill resturanden och sen drog oss ner till stranden fastnade som två blodiglar i solstolarna med en varsin bok i handen. Det var så skönt att vi stannade på stranden till 16.00.. (skönt måste jag erkänna även om min hemlängtan börjar ta över) Vi kom till hotellet inte till rum 535 som vi haft i 3 veckor utan 151, nytt rum mer tryck i duschen(med tanke på att det tog ca 1 timme o skölja håret från shampoo xD) MTV, och nyare mini bar xD men det luktrar mögel, så mitt rum hade varit bättre =D..
När vi duschat o bytt badkläderna till shorts, gick vi och tog massage eller mamma tog fot massage o jag hyvlade mina fötter xD det var läskigt men nu är dom lika lena som carmens mage mysigt =D
vid 18.00 gick jag till hotellet (medans mamma fick sin massage) ja som vanligt besked klockan 21.00 fy f-n.. Jaja, inget mer att göra åt saken, vi får i alla fall behålla rummet.. klockan 21.00 står det att vi får besked klockan 10.00 den torsdag den 20/12 sur ja en aning.. Jag gråter en skvätt o mamma är glad.. Allt jag ville just då var att komma hem, men att slösa lite pengar det kan jag alltid.. =P så nu har vi köpt ändå mer grejer att trycka ner i våra full packade väskor (problem att stänga dom redan innan) jaja, med mamma med så går allt... hoppas vi slipper övervikt bara xD Men nu sitter vi o väntar på nyabesked i de soliga thailand... vem vet vi kanske ses nästa år..  vi får som sagt besked om ca 1 timme och förhoppningsvis får vi veta vilken tid vi ska hem då!!

Många soliga kramar från Petra o Embla i Thailand!

Embla på stranden i solnedgång, förra veckan nån gång!

Embla på stranden i solnedgång

Embla solkrämig

Bild från en av dom första dagarna, nu är Embla mer som en prickig korv!

Embla på marknad

Vore himla kul att ha Embla tillbaka så här! =)

Sista dagen och Embla är skitsjuk. (bokstavligt)

39 grader feber i morse när vi vaknade och magsmärtor värre än jag någonsin varit med om.

Lyckades bota febern med piller men hon spydde fortfarande som Niagarafallet och till slut somnade hon. Jag gick själv till stranden med otroligt dåligt samvete.

Hade ingen som helst ro att ligga där och när jag ringde Embla för att kolla hur hon mådde så svarade hon inte. Efter femte gången ga jag upp och lämnade allt på stranden och rusade upp till hotellet igen. Hon sov bara. *puh*

Hon mådde lite bättre nu och jag tog en promenad upp för att handla lite lunch med till stranden och på vägen tillbaka kändes det som att jag skulle kolla till Embla igen. Nu var det inte lika bra längre. Värsta magsmärtorna och hon spydde galla som en räv. (om nu rävar spyr galla??)Fick åter en släng av dåligt samvete och ringde till pappa!

Efter ett lugnande samtal med honom ringde jag till reseledaren som kopplade ihop mig med en läkare.

Klockan 16.00 fick vi tid att träffa honom på ett hotell i närheten. Vi tog en taxi dit. Var nästan tvungen att hota taxichauffören till livet för han trodde att det var en bra dag att giddra om priset på. Jag fick min vilja fram efter att han spänt ögonen i honom och sa "Don't fuck with me!!"

30 minuter senare var vi tillbaka på hotellet med antibiotika, piller mot magont, illamående och lite annat smått och gott till det ynka priset av 2000 bath (ca 400 Sek).

Kan inte sluta fundera på vart mina skattepengar går hemma i Sverige!!!???

Nu ligger Embla på rummet och vill helst av allt åka hem. Trots att det är mindre än 2 timmar sen vi var hos läkaren är hon redan bättre. Hoppas hon är på benen senare i kväll. Hon skulle ju aldrig förlåta sig själv om hon missade sista marknadsdagen här i Karon.

Det här bli med all säkerhet och så det sista inlägget jag kommer att skriva på den här bloggsidan. Ialla fall från Thailand. Och bortsett från lite sjukdom sista dagarna så har vi haft det helt underbart. Nästa år lär ni få en helt annat reseskildring från mig. Då tänker jag nämligen ta en sista minuten till vart som helst i Thailand och börja med en veckas kringresandes på egen hand.

Så var det med det kära vänner, snart ses vi igen och mest av allt länktar jag efter att få krama Carmen och sova med Indra på benen.

So long!

Sista veckan!

Nu börjar det dra i hop sig för hemresa.

Trots att det faktiskt 5 dagar kvar så känns det som vi ska åka i morgon. Stressigt värre!

'Pengar som ska räcka, saker som ska handlas och solbränna som ska bättras på!

Vi är ganks mätta på Karon båda två och det känns helt okey att åka hem snart.

Vi har träffat en del roliga folk. Bla en kille från Israel som jag festade med en hel natt. Embla håller sig till barflickorna och lär dom prata svenska. Dom älskar henne! *S*

Dags för stranden nu.

Vår julblomma

När vi kom hem från Phi Phi hade vi fått den här jättefina julblomman på vårt rum! Tönk vad dom tänbker på oss turister som bara längtar efter julen hemma i kalla Sverige! *S*

Åter i Karon - Pannkaksmannen!

BananaPannkaksMannen
Det bästa med Karon är mannen som gör Bananapannkaka. Underbart gott!

Live reggae, öl och chill på stranden.

Kvällschill på stranden

OBS OBS!! Min tatuering på ringfingret!!!! *S*

Jag tatuerar mig! Vilken lycka!

tattoo
Lite suddigt men det är alltså mitt finger han tatuerar
Handmade in Phi Phi

Den helt underbara stranden

Den underbara stranden på Phi Phi

strandpromenad

Vår bungalow - helt underbar

Här bodde vi

En bil fanns det!

Ända bilen på Phi Phi

Embla på färjan över till Paradiset

Embla på färjan till Phi Phi

Tillbaka i Karon efter 2 underbara dagar på Phi Phi

Nu har jag hittat mitt paradis.

Många kommer sökert säga att Phi Phi blivit en turistfälla som många andra ställen i Thailand men faktum är att man inte måste vara bland turisterna på den lilla ön.

Embla och jag hittade underbara stränder, god mat och framför allt två skithärliga thailkillar. Tatueraren och hans assistent! Jag passade på att göra en lite liten Buddha på mitt ringfinger som en liten souverni. Handknackad med bamburör. Rätt coll upplevelse faktiskt. *S*

I övrigt var det mest hippieliv på Phi Phi, vilket passar mig perfekt. Inga bilar, inga moppar, inga barflickor utan mest bara lugnt och stilla, barfota i sanden.

På kvällen låg vi på stranden på varsin dyna, drack öl och lyssnade på ett thaiband som spelade reggae. Otroligt hur illa det egentligen låter! *S* Det var förövrigt väldigt mycket reggae och rastas på ön vilket säkert är förklaring till varför jag trivdes så. Lite hemmakänsla liksom.

Det tråkiga var att det var väldigt smutsig och fattigt. Och nybyggt. Men det är ju sviterna efter tsunamin. Det är liksom inte riktigt färdigt än.

Nästa gång jag besöker Thailand blir det en längre vistelse på denna underbara ö. Minst en vecka.

Det var lite sorgligt att återvända till Karon och turistfällan men vi hade inte så mycket val eftersom visakortet låg kvarglömt i safeboxen på hotellet!

Men som sagt. Nästa gång!

I morrn drar vi till Phi Phi

Nu blir det inget bloggande på några dagar för vi åker til Phi Phi tidigt i morrn bitti och stannar minst en natt. Ryktet säger att det räcker.  Tydligen har det blivit södra Thailands Stureplan, gubevars.

Vi har hyrt en bungalow på stranden så vi kanske klarar oss från det värsta och kan njuta av solnedgången över stranden i lugn och ro.

Hoppas ni hemma i kalla Sverige har det bra, vi njuter av sol och bad varje dag. I går var det 38 grader i skuggan vid 14-tiden. Embla tycker nog att det är lite väl varmt ibland men för min del får det gärna bli varmare! (försiktig med vad man önskar)

Bye så länge! Åter med bilder från Phi Phi nån gång nästa vecka!

Till alla det berör: Vi saknar och tänker på er varje dag!

Vi vågade faktiskt!

Vi bestämde oss trots att vi inte hittat nån reseledere att vi skulle "våga" ta bussen till Phuket stad. Och vi gjorde det! Löjligt igentligen att tro att det skulle vara krångligt på nåt sätt! *S* Men alla är vi barn i början. Nu kommer vi kunna resa land och rike runt utan några som helst svårigheter!

Bildbeviset!
Embla på bussen

Väl framme i Phuket Stad irrade vi rut en stund med hjälp av en bristfälllig karta. Till slut blev vi uppraggade av en Tuk-Tuk kille som absolut ville skjutsa oss till ett ställe med "god shopping" och eftersom vi var så trötta så gick vi med på det. Han körde oss till en riktig turistfälla. En riktig skitaffär med ädelstenar och klockor i långa rader. Jag köpte en liten liten elefanr för 25 bath (5 kr) och tuk-tukmannen fick sin bensinstempel! Alla nöjda och glada! (utom butikspersoalen, men who cares) Sen körde han oss vidare till Ett gigantiskt varuhus i 5 plan, Robinson. Mer vår smak. Där stannade vi en timma och tittade på skor! *S*

Tuk-Tuk
Liten rundtur i Tuk-Tuk i Pkuket

Vem kan motstå "Donken" efter 7 dagar av nudlar och ris?
Embla och Ronald Mc Donald

Petra By night

Halliluleja Moment!

Embla hittade ÅÄÖ!

Har försökt ändra det mesta.....men man blir lite bokstavsblind av ren vana.

Vi har det fortfarande bra. Embla brände sig i solen i går så idag blir det inget badande. Iallafall inte någon längre stund. Vi tänkte ta oss in till Phuket stad men vet inte hur man gör när man åker lokalbuss! *s* Vi är fortfarande lite fega faktiskt! Antar att vi kommer lösa även det lilla problemet under dagen. Vi får helt enkelt lov att sänka oss och fråga reseledaren när hon/han kommer nu på förmiddagen!

Har inte så mycket mer att skriva nu, bilderna får tala för sig själv. Efterhand som det går att ladda bilder kommer jag att fylla på i befintliga inlägg, så för den som är intresserad: Kolla dom gamla inläggen efter nya bilder!

Puss och Kram till alla!

Frukost, som vanligt klockan 07.00 - 6:e december

Njuter
Underbart med frukost!

Våra frukostkompisar!

Fler vovvar

Dom underbara hundarna!

Favorithunden

Grishunden, vår favorit! Hur gullig som helst!
Grishunden

Tisdagen den 4 December

I går hade vi en riktigt skön dag på Freedom Beach.

Vi gick som vanligt upp tidigt och tog en longtail båt ca 20 min bort från Karon. OM det hade varit lite mindre svenska turister hade det varit rena rama paradiset.

Tyvärr som alltid när turister samlas blir det skrikigt och gapigt och väldigt dyrt. Men det var en upplevelse att se Mirros akvariefiskar simma runt benen pa en.

Embla och jag hade med oss simglasögon så vi kunde verkligen se fiskarna. Fast Embla skrek och kastade sig upp pa stranden! *S*

Klockan 15.30 efter en ovanligt dyr lunch (450 bath, ca 90 kr) kom longtailgrabbarna och hämtade oss för återfard till Karon. Vi blev glatt valkomnade av  killarna pa stranden. Vet ej om det var oss eller vara pengar dom blev glada att se! *S*

Strand killen

Helt slut efter dagen at vi middag på vår favoritresturang. Stekt ris med grönsaker. Underbart gott! Vi somnade klockan tio! *S*

Heldag på Freedom Beach - Lite paradis!

Palmer

Freedom Beach

Ibland har nöden ingen lag - toan på var favoritresturang!

Toa

Det underbara havet!

Visst ser det ut som en pool?
Bad i havet

Underbart!

Ett Krabb bo

Krabb Bo

Pratar med Michelle en eftermiddag på stranden

Saknar Mirro

Jag saknar Indra!

Indrasubstitut

Ett litet sammandrag!

I går kväll somnade vi redan klockan 9. Sjön suger som pappa skulle ha sagt. Även om det bara finns hav här. Embla och jag vaknade samtidtig strax efter sex hur pigga som helst. Tur att frukosten serveras redan från klockan halv sju!

Vi bor mitt på värsta partygatan så det krävs öronproppar för att kunna sova, men det är inget större problem. Vi har TV på rummet och minibar med sprit! *S* Och vi har kommit på värsta tricket. Om man handlar i minnibaren på kvällen så går man till affären dagen efter och köper tillbaka det för halva priset! Smart va?

Frukosten är helt underbar. Allt från ägg och bacon till thaimat. Idag åt jag rissoppa med kyclingbullar och thaiomelett med ris och stark wook. Och om det står starkt på thaimaten i Sverige så är den inte det minsta stark.
Här är HOT verkigen HOT!

Dagarna flyter ihop lite här, men vi har inte gjort så speciellt mycket annat än legat på stranden och ätit mat. Vi har hittat några riktigt bra matställen. Lokala Thailresturanger där en middag kostar ca. 8 kr. Med en iskall Chang (öl) till maten går det på 30 kronor för oss två. Det finns ju dyrare ställen men frågan är om dom är bättre? Kanske finare stolar att sitta på, och duk på borden! *S*

Härom kvällen var på en bar och drack öl och spelade spel med barflickorna. Blev bjuden på friterad groda (det var hela små djur alltså, med huvud och allt *S*) och nåt som kan ha varit friterad ödla, vet inte sakert men det smakade som baconchips.

Spel i baren

Dagen efter gick Embla och jag och köpte ett likadant spel att ha på stranden. Som svensk blir man ju lite rastlös av att bara ligga i solen och bada i kristallklart vatten hela dagarna. Måste ha nåt att gora för att inte få kryp i kroppen. Men det blir lättare och lättare att slappna av.

Massage har vi hunnit med också. Vi gick till en salong och Embla valde klassisk Thaimassage och jag fotmassage. (nån som ar förvånad?) Helt underbart. När fötterna var klara gick hon på resten av kroppen, ända upp till huvudet. Kände mig som en ny människa efter.

I lördags var det marknad i Karon. Helt fantastiskt mycket god mat! Springrolls smakar springrolls (gar en att skriva pa svenska.....VARrullar, gott?? Njaaee) (fast nu har jag ju hittat ÅÄÖ, men det va rätt roligt så det får stå kvar) Massa billiga kläder och en himla massa Thailandare! *S*

Vi har inte handlat så mycket än, ett varsitt par BillaBong-shorts och lite smsaker bara. Och Embla är en jävel på att pruta. Hon smackar på med halva priset direkt. "Please, give me more" ekar det efter henne pa gatan! *S*

I går åkte vi tuk-tuk för första gången. Till en lite mindre strand än våran 3 km långa. Jag antar att vi båda är på jakt efter paradiset med dessvärre lär vi inte hitta det här i närheten. Tyvärr måste jag såga att det är slående likt Mallis eller Rhodos. Massor av solstolar, parasoller, blekfeta tyskar och strandraggare. Men i slutet av denna vecka ska vi bege oss ut i landet. Jag åker inte hem till Sverige förens jag funnit mitt paradis! *S*

Vi har lyckats hitta ett internetcafe där det faktiskt går att ladda över bilder. Men det tar väldigt lång tid. Ca 20 minuter för 5 bilder. Men jag delar gärna med mig av dessa! *S*

Vårt spel
Vår nya strandsysselsättning!

Nåt for dig Pappa?

Pappas moppe

Kata Noi Beach

Kata Noi

Sakta men säkert.

Via facebook går det att ladda upp bilderna men det tar typ hundra år. Ett litet smakprov på att vi har det bra blir det ju iaf.

Bira i solen!

Embla på våran strand

En bild har vi visst lyckats med!

Embla pa planet, anda bilden jag lyckats ladda upp i detta teknikens mecka! Kanske vi loser det, kanske inte! Har ar ju aningens "manjana" sa vi orkar inte ens anstranga oss att hitta en dator dar det funkar.

I dag har vi solat och badat hela dagen. Helt underbart. Lite ledsamt att inte kunna gora er avundsjuka med en massa fina bilder dock......