Pengar - Människans värsta fiende.


Finns det någon ting som kan uppröra och beröra människan som pengar?

Pengar startar krig, får vänner att hata varandra, kraschar familjer med mera med mera.

Vad är det som får människan att tycka att pengar är viktigare än allt annat? Viktigare än moral, barn, kärlek, vänskap, fred, hälsa, ja listan kan göras lång över saker som pengarnas värde härskar över.

Det gäller naturligtvis inte alla människor, det finns faktisk några få personer som insett värdet av andra saker, men det är ironiskt nog, oftast människor som har pengar.

Jag vet att det är lätt att sitta i ett varmt hus med en kopp kaffe och tycka att man har det bra och värdera kaffekoppen över pengarna, men det är inte det det handlar om. Det handlar om förhållandet till pengar.

Man hör ju dagligen om människor som lever på kredit för att bli lyckliga. Lyckliga av att "äga" en dyr bil, en lägenhet i AAA-läge, dyra skor, smycken, klockor och i övrigt ganska dyra vanor.

Men kan man verkligen bli lycklig av pengar om man inte förtjänar dom?

Jag tror inte det.

För mig är lyckan med pengar vetskapen om att jag har förtjänat vartenda öre som jag har och jag kommer alltid ha i bakhuvudet att jag en gång i tiden klarade mig på mindre än 200 kronor kvar i  månaden. Nu har jag jobbat hårt och gjort mig förtjänt av lite mer, men för den skullen inte jag inte lyckligare, det är andra saker som gör min lycklig. Min man, mina barn, att jag trivs med mitt jobb, har ett bra hem, att jag är frisk etc. Sen kan jag hålla med om att jag hellre är lycklig med lite pengar än utan.

Poängen är att man blir inte lycklig av pengar om man inte förtjänar dom, och det finns inga genvägar.  Man kan inte gnidda sig till en massa pengar genom att lura folk och sen tro att dom pengarna ska göra en lycklig. Det funkar inte att råna en bank och sen tro att man ska kunna sova gott på natten trots att man sover på en sedelbunt.

Hårt arbete och ödmjuk respekt för pengars värde är vad som krävs.

Karma helt enkelt!

Kommentarer
Postat av: Veronica

disch Ord och inga visor ;)

2009-10-17 @ 19:21:12
URL: http://vejron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0