Tröttsamt!

I dag har jag läst en massa om Reggaefestivalen och nästan bara om hur många "knarkare" dom haffade. 250 stycken. Inte en enda resension av alla dessa band, inget om maten och arrangemanget i övrigt. Ingenting om vilken familjefest det blev när solen tittade fram. Bara hur många dom tog för narkotikabrott! Och dessa vilsna själar var ju inte ens på festivalen. Dom minglade ju faktiskt omkring utanför.
Och allvarligt, kan man anklaga koskiten för att flugorna dras till den?

Jag vill verkligen inte förespråka drogkulturen (för då hade jag gått på ravefest) men om man kommer från en kultur där man inte dricker alkohol, är vegitarian och lever nära naturen är det hela världen om man röker en joint ibland? Varenda Svensson har ju sin lördagsgrogg! Och är det så jävla nyttigt? Ofta man läser: Kvinna misshandlad av pårökt rastaman! i tidningen.

Uppstår inte problemet med droger först när det missbrukas? Och framför allt blandas med andra droger! Och det gäller väl i övrigt allt , vare sig det är alkohol, tobak, sex, spel, mat eller smågodis. När det gäller att röka gräs, handlar det ju enbart om att vi västerlänningar inte kan hantera det! Vi har ju en förmåga att blanda in alkohol i allt vi gör. Back to the cowshit! Inte deras fel, så anklaga inte en hel festival för att några håller på. Mestadels snorisar (och då undrar jag, vart var deras föräldrar? Satt hemma och drack grogg kanske?)

Läste en insändare för ett tag sen om en norrländs radiopratare som spydde sin galla över att ungdommar nu för tiden knarkade så mycket och sa: "Vad är det för fel på en hederlig gammal bondfylla?" Snacka om fiskmås, det är ju på grund av just fyllan som ungdommarna provar droger för första gången för att man blir så totalt omdömmeslös av alkohol.

Och nu för att återgå till festivalen.

Vad hände med oss andra 29750 personer som var där? Gjorde vi verkligen ingenting för att bli omnämda i media? Nej, uppenbart inte, men mig kvittar det. Jag som var där med båda mina ungdommar vet ju att på festivalplatsen var det varken bråk eller fylla. Inte ens några flottiga flummare synstes till. Bara härliga människor som har musiken som gemensamt intresse och jag fick för mig att det var just för musiken som dom flesta var där. Till och med ett skinnhuvud var på plats och testa att släng in en rasta på en skinnhuvè konsert där alla är packade så får ni se vad som händer! *S*

Nåväl,  jag vet ju av erfarenhet att journalister inte är så smarta och snart är det väl nåt snille som kommer på att det serveras hembränt på raggarfesterna och vår underbara reggaefestival får vila i frid tills nästa sommar!

Fred och Kärlek!


Jag hade varit en utmärkt representant för festivalen i media! Eller hur?? *S*

image237



Kommentarer
Postat av: Johan

Du resonerar alldeles galet. Låt gå för att en "joint" endast i undantagsfall utgör någon fara, låt oss i alla fall utgå från det. Det har nämligen ingenting alls med saken att göra. Är det olagligt att bruka så är det bara att acceptera, så enkelt är det. Är du inte nöjd med detta faktum så är det den politiska vägen som gäller för att få till stånd en lagändring. Men så länge situationen består så är det ett faktum att det på festivalen konstaterats hela 250 kriminella handlingar (för att inte tala om vad mörkertalet döljer). Det finns många lagar som jag tycker är betydligt mer tokiga än narkotikaförbudet, men det innebär inte att det står mig fritt att bryta mot dem jag inte tycker om. Inser du inte det så har du ett demokratiproblem och då är det egentligen helt ointressant att diskutera med dig...
Att droger är en del av reggaekulturen är ett faktum, som om inte annat bevisats gång efter annan i Uppsala vid det här laget. Varför ser det inte ut så här när Gyllene Tider (som man enligt min mening antagligen skulle behöva droger för att uppskatta) spelar? En sådan kultur bör därför inte uppmuntras.

2007-08-14 @ 13:43:13
Postat av: Miss P

Testa att göra samma raid med samma polisinsats som i Uppsala på Stockholmsveckan i Visby, Tennisveckan i Båstad eller bara en vanlig kväll på Stureplan. Jag är övertygad om att betydligt fler än 250 personer kommer att åka dit för narkotikainnehav. Jag accepterar narkotikaförbudet för jag är inte intresserad, men faktum kvarstår, många var där för musiken och endast 1% av besökarna av annan anledning.....hur många procent av "bratsen" tror du inte drar en lina varje lördag?
Gyllene Tider drar dessutom till sig ett stort antal "fjortisar" som ligger d-raka och jag tycker väl inte det är en kultur att uppmuntra heller. Poängen i mitt inlägg är att ALLA typer av festivaler/konserter drar till sig personer som föredrar att leva utanför lagen och det kan man inte belasta själva evangemanget för! Vi var många som var där för musiken och feesten och naturligtvis en och annan kall öl i solen!

2007-08-14 @ 14:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0