Du gamla du fria.....



Grattis Sverige!

För andra året i rad slipper vi svenskar avundas norrmän, danskar, finnar och resten av världen som firar sina nationaldagar. Nu har vi äntligen vår egen nationaldag! Inte bara en flaggdag utan en riktigt nationaldag!

Kommer ni ihåg debatten: Ta bort annandag pingst? Är ni inte kloka? Det vore ju att häda att ta bort en kristen helgdag! Men men handen på det svenska hjärtat. Varför firar vi igentligen pingst? För att  vi ska kulla gifta oss kollektivt? Att den helige Ande blev utgjuten över apostlarna i Jerusalem? (vad betyder det??) Hur många vet vad pingsten står för? Jag tror inte att det är så många svenskar som har en susning faktiskt och även om jag vet så är det inte nåt jag känner att jag kan fira. Och gifta mig har jag inga planer på just nu.

Motståndarna till nationaldagen menar att vi inte har något att fira. Vi har inte haft krig i Sverige i modern tid så alltså har vi ingen frigörelse att fira.

MEN HALLÅ!! Är inte det anledning god som någon? Att vi inte har haft krig! Att vi inte har varit occuperade!

Det resonemanget är ju lika korkat som att man inte skulle kunna gå ut och festa en kväll om man inte haft ett jävligt äktenskap, överlevt en bilolycka eller besegrat en svår sjukdom!


FIRA DAMMIT!
  Fira att vi har sill och färskpotatis.
Fira att vi har Norrlandsguld och nubbe.
Fira att du kan springa barfota på en grön äng.
Fira att vi har jordgubbar, svenska kräftor och surströmming.
Fira att du har lyxproblem som skavsår, kluvna hårtoppar, solbrända axlar!
FIRA ATT DU HAR FÖRMÅNEN ATT BO I ETT AV VÄRLDENS VACKRASTE LÄNDER!

image48


Sen finns det ju historiska anledningar också:

6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till svensk kung och Sverige gjorde sig en gång för alla fritt från dansken.

6 juni 1654 avsade sig Drottning Kristina den svenska tronen och därmed blev det ingen diskussion om att återinföra katolisismen i Sverige.

6 juni 1809 fick vi svenskar den grundlag som under större delen av vår moderna tid varit den som legat till grund för svensk lagstiftning, rättigheter och skyldigheter

6 juni 1966 Johan Blomqvist föddes - Far till min äldsta dotter. Utan honom, ingen dotter. GRATTIS JOHAN!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0