Vilket mys!


När jag tidigare i veckan rotade igenom alla skåp efter lite julgrejer hittade jag en liten byst med Maria, Josef och Jesusbarnet.

Ni vet den där klassiska från stallet, med ett litet barn i en krubba, en lycklig mor och en stolt far. Och så några gubbar med presenter och lite ulliga, gulliga lamm.

Men är det nån som tänker på varför Jesusbarnet ligger i en krubba och inte i en säng? Varför Maria föddes sin son i ett stall och inte i ett hus?

Jag har lite svårt att se myset i allt det här. Hur kommer det sig att det lilla Jesusbarnet i sin krubba blivit en symbol för trygghet och värme när det förmodligen var precis tvärt om. En förtvivlad far står helt maktlös och tittar på när hans älskade kvinna tvingas föda deras förstfödde son på ett halmgolv bland kreatur i ett stall. (Och det vet ju alla som varit inne i ett stall, att får,getter, häster och kor inte går på toaletten)

Sen kan ju tilläggas att det just nu i december inte är mycket mer än 10 grader varmt dagtid i Nasaret. 

Det känns rätt svårt att tänka sig hur dom förmodligen hade det, just den där natten. När Jesus föddes.

Vare sig man nu tror på Gud, Jesus eller något annat, oavsett om man firar jul till minne av Jesus födelse eller ej, så kan vi väl ändå konstatera att i dom flesta av oss har det ganska bra. Och kanske borde vi lägga till lite tacksamhet i vårt treditionella julfirande.

Jag tänker iallafall fira den här julen i tacksamhetens tecken. Jag tänker vara tacksam för att jag får se Kalle Anka för 42:a året i rad, tacksam för att vi har mat på bordet, tacksam för mina barn som föddes på Nacka BB. Tacksam för det otroliga året som gått och det som komma skall. Tacksam för min underbara make, mina föräldrar, mina syskon, min hund, ja jag tänker vara tacksam för allt jag kan komma på den här julen.

Det känns skönt att Jesus inte föddes i stallet helt i onödan, för han har hjälpt mig med en helt ny jultradition.

Tacksam God Jul alla nära och kära!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0