Fredagsmys!



Äntligen fredag igen!

Fast det är ju konstigt att säga så med tanke på att veckorna mest består av måndagar och fredagar!

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska vara tacksam eller inte för att veckorna går så snabbt. Å ena sidan är det ju härligt att det är fredag ofta, å andra sidan lite mindre härligt att helgerna liksom försvinner till förmån för måndagarna.

Men i det stora hela tror jag att jag bestämmer mig för tacksamhet. Jag har ett jobb att gå till, mat i magen, tak över huvudet och en himla massa kärlek.

Nu är det då alltså fredag igen. Och då är det fredagsmys. Folk brukar skratta åt vårt fredagsmys. Från börjar var det inget vi tänkte på utan ett självklart sett att umgås bara vi två, efter en lång arbetsvecka (som förövrigt inte är så lång), men nu har det verkligen blivit en grej. Fredagsmys är vårt signum! =)

Vi börjar med att handla. Mat och vin. Sen åker vi hem, lagar mat, dricker vin, äter mat, dricker mer vin och lyssnar igenom alla våra cd-skivor. TV då, kanske nån undrar? Vi tittar inte på TV på fredagar, det är att häda. Fast i kväll ska vi faktiskt se sista avsnittet av Sopranos, men det räknas inte för det är Sopranos, dessutom är det på DVD.

Jag har en teori som jag vet att jag inte är ensam om; Fler männsikor borde stänga av tv:n och umgås, speciellt på fredagar. "Vi måste titta på tv för barnen vill titta på Idol" (Let´s dance eller vad som nu råkas vara på tapeten, på min småbarnstid var det Robinson och Fångarna på Fortet)

Yea, right att barnen vill titta på TV. Jag har då aldrig hört nån unge prata om varken Idol, Let´s Dance eller Stjärnor på is. Det är mest mammorna som pratar om vem som borde vinna där och vem som dansar som ett kylskåp här och vem som inte kan åka skridskor och borde skickas på kurs till Antarktis.

Visst kan det vara trevligt att samlas hela familjen runt ett gemensamt tv-intresse men jag tror mig veta att "fredagsmys" med TV ändå bara är föräldrarnas försvar för att få frossa i chips och dricka vin legalt trots att barnen är hemma. Och utan att bli störda. "Titta nu barn, snart är det Agnes" Själv brukade jag passa på att städa barnens rum eller vara i tvättstugan på fredagar. Samtidigt som jag åt chips.

Nu är mina barn stora och jag kan ångra att jag inte hade mer Fredagsmys tillsammans med dom. Spelade spel, pratade och umgicks. Utan Fångarna på Foretet som jag vet att jag tvingade på dom tillsammans med Tacos, läsk och chips bara för att jag var trött och ville få vardagssysslorna undanstökade inför helgen.

Så gott folk. Testa i kväll (Idol går i repris på söndag), stäng av TV:n. Prata med era barn eller med varandra om ni inga barn har. Ni kommer aldrig mer vilja titta på TV på fredagar!

Själv längtar jag efter Fredagsmys hela veckan!


Umgås Dammit!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0