Stockholm Beer & Whiskey Festival 2009

Drömmen om en egen krog!

I lördags jobbade jag, Lasse och
en hel drös andra "Spendrupsare"
på Stockholm Beer & Whiskey Festival
i Nacka Strand.

Efter vårt fesök på Oktoberfesten i
Mûnchen  känns det kanske lite
konstigt att kalla denna svenska
ölmässa för festival, men man kan
ju inte begära så mycket med den
tråkiga alkoholpolitik vi har.

Tillexempel säger ju lagen att det måste
serveras varm mat tillsammans
med alkoholförsäljning. Tänk vad politikerna
trodde att dom ställt till det
för arrangörerna. Hur skulle det se ut om alla
utställare var tvugna att
steka pytt-i-panna i sina montrar?

Nån samhällsfarlig människa bland arrangörerna kom helt sonika fram till att en meny på barväggen
med ett telefonnummer var allt som krävdes för att kringgå regeln om varm mat. Man kunde alltså, om nån så önskade, ringa detta nummer och beställa tex Varm äppelpaj med vaniljsås! Inte illa.

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att arrangera någonting som har med alkholol att göra i sverige, (eller?) så all cred till kvinnan bakom SB&WF.

När klockan väl slog tolv öppnade portarna till mässan och in kom hordar av törstiga svenskar. Jag och Lasse fanns i Spendrups monter för att uppfylla folks drömmar om riktigt god öl. Och cider.

För min del kändes det lite som när jag var liten och stod bakom köksbordet och sålde konservbrukar till farmor. Jag har alltid älskat att slå på kassaapparater och ge bort saker mot betalning. När jag blev lite äldre har jag alltid drömt om att få tappa öl från kran. Öppna kranen och se hur den guldgula vätskan fyller glaset och till slut den vackra skumkronan. Så med andra ord var detta en dröm som uppfylldes för mig.

Efter den här mässan vet jag med säkerhet att det här är min grej. Vår grej. Vårt näst kommande projekt. En krog med ölkranar och kassaapparat.

Där jag och Lasse är kungaparet i baren!

Nu gäller det bara att fokusera och förankra tanken så att den blir till verkligehet. Jag tror att vi ha ett koncept i världsklass, men det är vår hemlighet!

Man kan ju lätt tro att man blir sugen på öl när man står där, och ja visst blir man det, men bara första timmarna, sen slås man av ölångande andedräkter och simmiga blickar vilket inte direkt får suget att stanna kvar. Men jag provade iallafall Gotlands Bryggeriers Läcker Lager, mycket god, och en liten skvätt Gotlands Bittar. Man är väl nationalist! =)

För att sammanställa det hela så kan man bara konstatera att svensken, trots lite simmig blick, klarar av att hantera alkohol och att det är trevligt att umgås kring alkohol. Sen kan man ju moralisera kring bergreppet "umgås" i all evighet. Men att umgås för mig är inte misshandel, övergrepp och minnesluckor, det är missbruk.

Och för den som undrar; så serverades det alkoholfria alternativ.


Drottningen i baren




Kungen i baren


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0